De International Broadcasting Convention (IBC) nadert weer zijn einde, maar hierbij alvast de een paar dingen die onze verslaggever zijn opgevallen over de algemene vloerbezetting. Hieronder volgen de belangrijkste dingen op een rijtje.

    ibc report-1

Ten eerste was er iets wat al heel snel in het oog sprong. Aan de kant van opname apparatuur, belichting en dergelijke logistieke middelen was veel minder te vinden dan bijvoorbeeld vorig jaar. Enkele grote merken pakten wel uit, helaas bleven grote product onthullingen meestal wel uit. Het aantal kleine stands was wel weer toegenomen, vaak met redelijk specifieke (deel-) producten. Het services gedeelte is wel weer gegroeid, de cloud en digitaliserings trend volgend. Wat ook weer opviel dat het algemene aanbod nog steeds meer richting de prosumers, consumenten die professionele apparatuur gebruiken, en een daarbij ook naar een lagere gebruikers drempel trekt. De grote vraag is, is dit goed voor het vak, dat steeds meer enthousiastelingen en amateurs het zelfde apparatuur in handen krijgen waar de professionals mee moeten werken en hierdoor de aanzien mogelijk ondermijnen, niet te spreken over het feit dat merken meer naar de hand van de prosumer toe spelen om hun afzetmarkt te vergroten.

ibc report-3ibc report-4ibc report-2

Maar dat nagelaten was ook iets wat erg sprak over het staat van de markt. Het liet zich blijken in een klein, bijna ludieke detail. Hoeveel promotionele weggevertjes er waren. We konden we onze handen slechts op enkele pennen, keycords, wat zoetigheid en een blauwe bad-eend slaan. Meeste bedrijven hebben hun geld toch meer in informatieve papierwerk en, soms helaas wat onnozele, promotie medewerkers geïnvesteerd in plaats van leuke hebben-dingetjes voor ons, de klanten. Dit in vergelijking met vorig jaar, waar we onze lol niet opkonden met alle merk meuk, sommige die nog steeds aan een sleutelbos bungelen. De conclusie die ik hieruit kan trekken is dat de meeste bedrijven toch meer gericht zijn in klanten op de korte termijn te werven dan een langdurige ‘image’ neer te zetten.

ibc report-5

Desalniettemin kan ik zeggen dat ik het goed had, het koste wel veel meer moeite om geïnformeerd en bevredigd te raken over de dingen die mijn persoonlijke interesse wekken, namelijk opname apparatuur en dergelijke hardware. Echt grote vernieuwingen heb ik wel gemist, op de steeds sterkere trek naar services na.

alle beelden © Joline van Oostveen & BaSe Art and Photography 2014