Bij digitale kinderen, zullen de meeste denken dat ik het misschien ga hebben over kinderen die hun ouders uitleggen hoe de smartphone werkt of Facebook.

Of misschien de problemen dat kinderen niet meer (goed) kunnen schrijven omdat ze eigenlijk alles typen en door het vele gamen en tv kijken ze moeilijker kunnen lezen omdat er minder boeken worden gelezen. 

Maar niets van dit. Ik heb het over de geestelijk kinderen, maar in werkelijkheid volwassenen. Mensen die dreigen met “Ik ga een slechte review geven als..” meestal gevolgd met wat zij eisen. Dreigen simpel gezegd. South Park heeft hier een mooie aflevering aan gewijd met mensen die op Yelp zaten (You’re not yelping – s19e04). 

Met mijn werk kom ik dit ook vaak tegen. Op zeer regelmatige basis heb ik mensen bij mij aan de balie die een gratis dag of korting eisen, anders gaan ze een slechte review schrijven. Of mensen die buiten onze openingstijden komen (die staan op de website en google trouwens) en dan boos worden dat ze niet worden geholpen.

Het punt van de reviews, ondanks dat ik ze wel toejuich in veel gevallen omdat ze werkelijk mensen helpen, is dat ze vaak ook gebruikt worden om te chanteren. Met mijn duistere humor, vind ik het wel weer interessant hoe mensen reageren als ik dan zeg dat ze dat vooral moeten doen. Staan ze vaak wel met een mond vol tanden. 

De kwestie is dat als je goed kijkt naar veel reviews, dat je dan meestal de “neppe” er wel uit kan vissen. Degene die betaald zijn (dus alleen maar 5 sterren geven zonder info) of degene die 1 ster geven en vinden dat de mensen slecht zijn, gemeen en dergelijke meningen. 

Vooral bij de woorden “onbeleefd” of “niet vriendelijk” gaan er bij mij alarmbellen af. Ik ken geen bedrijf, hoe slecht dan ook, waar ze niet beleefd zijn als de klant netjes is. Vaak gaan bedrijven, ik zelf geen uitzondering, minder vriendelijk doen als de klant als een klein driejarig kind gaat dreigen omdat hij zijn zin niet krijgt. Meestal met de chantage “Ik schrijf een slechte review”.

Mocht je echt onvriendelijk behandeld zijn bij een bedrijf waar je netjes bezig was, dus niet aan het stalken was met aanbellen, op de ramen kloppen, schreeuwen, omdat je geholpen moet worden buiten de openingstijden zoals bij ons. Of als je hebt zitten joelen in een restaurant of dergelijke andere voorbeelden. 

En je was dan nog steeds onvriendelijk behandeld, schrijf de situatie dan ook echt uit. Zo kunnen mensen die de review lezen weten hoe het tot stand kwam. Lees je daarentegen alleen maar “onvriendelijke ontvangst, ik kom hier nooit meer terug”, zie dan even een klein kindje voor je, rood aangelopen, longen uit het lijf brullend als een sirene, en bedenk zelf dan maar of je de review nuttig vind. 

Ik ga nu stoppen, het is lang genoeg geweest, en mijn vriend zit te dreigen dat als ik niet stop, hij een slechte review gaat schrijven.